Şubat 2021 | Art | Türkiye
Herkes kendi ‘kitsch’ine baksın!
Yazı | Oktay Tutuş
Pera Müzesi’nde yeni açılan Zevk Meselesi isimli sergi, günümüz görsel sanatının gücüne sırtını yaslayarak herkesin kendi zevkinin olabileceği gibi, bunun bizimkinden farklı olabilmesinin de muhtemel ve tercih sebebi olduğunun altını çiziyor. Nasıl mı?
Bir ara ‘kitsch’ kelimesini kullanmak ne kadar popülerdi hatırlayanlar vardır. Olur olmaz her durumu ya da bize hoş gelmeyen, abartılı bulduğumuz her şeyi/kişiyi tanımlamak için kullanılırdı.
Derin bakılması gereken bazı kelimelerden olduğu için ben de daha derinine çok sonra vakıf olabildim bu kelimenin. O derinliğin de zevkler ve renklerin tartışıldığı bir TV stüdyosunda son bulduğunu sanmayın. Bundan ötesi var.
Pera Müzesi’nde 6 hazirana kadar devam edecek olan Zevk Meselesi sergisi kitsch kavramının günümüz görsel kültürüyle kurduğu yakın ilişkiye ve beğeninin şekillenmesindeki kritik rolüne odaklanıyor. Bunu da Ulya Soley’in küratörlüğünde bir araya gelen 13 sanatçı ve kolektifin, yerleştirme, kolaj, video, fotoğraf gibi farklı alanlarda ürettiği eserlerle yapıyor.
Serginin küratörü Ulya Soley’in kitsch için kullanılagelen sıfatların çoğunun olumsuz olduğunu belirterek yaptığı şu değerlendirme dikkat çekici:
“Kitsch, bazılarına göre çirkinliği ve bayağılığı kavramsallaştırarak güzelin mertebesine ulaştırıyor. Bazılarına göre ise güzelin tanımını sarsarak kendine alan açıyor. Yöntemi ne olursa olsun, kitsch, sistemin boşluklarına sızarak izleyiciyi etkilemeyi sürdürüyor”.
Nick Cave’in 2011 tarihli bir videosunun da yer aldığı sergideki diğer isimler şöyle sıralanıyor: Alex Da Corte & Jayson Musson, Bruno Miguel, Cameron Askin, FAILE, Farah Al Qasimi, Gülsün Karamustafa, Hayırlı Evlat, Miao Ying, Nick Cave, Olia Lialina & Mike Tyka, Pierre et Gilles, Slavs and Tatars ve Volkan Aslan.